Toista kertaa järjestetty SMASH Lahti teki historiaa ja rikkoi ennätyksiä

28 Jan 2021

Viime perjantaina Lahdessa järjestetty SMASH Lahti -tapahtuma onnistui yli odotusten. Tapahtuman ohjelma, esiintyjät ja toteutus ovat saaneet laajalti kiitosta ja striimiä on katsottu eri kanavissa lähes 1400 kertaa.  

Aiemmin mm. Helsingissä, Lontossa ja Turussa järjestetty urheiluteknologian start-up -tapahtuma SMASH järjestettiin Lahdessa ensimmäistä kertaa viime vuoden helmikuussa, juuri ennen kuin korona sulki maailma. Tuolloin tapahtuman tuottaja Arto Ahola kertoi tapahtuman aloittavan kolmevuotisen matkan, ja seuraavan etapin olevan Lahden ympäristöpääkaupunkivuotta juhlistava ”How to make Lahti more green” -teemainen tapahtuma.  

Vaikka korona kuritti tapahtumanjärjestäjiä, Smashista vakuutettiin pitkin vuotta, että tapahtuma järjestetään tavalla tai toisella. Ja näin tapahtui. Perjantaina 22. tammikuuta, juuri Salpausselän kisojen alla, SMASH Lahti järjestettiin verkkotapahtumana, ensimmäistä kertaa sen historiassa. Tapahtuman striimaus tehtiin Malskilla sijaitsevan Digital Office Companyn tiloista, ja sen tuotannosta vastasi lahtelainen Videomakers Oy.  

Tapahtuman teema herätti kiinnostusta, puhuttiinhan päivänaikana moottoriurheilusta ja sen vihreistä arvoista. Toisen teeman, suurtapahtumien ekologisuuden, pääpuhujana toiminut Kansainvälisen Olympiakomitean markkinointijohtaja Timo Lumme heitti osallistujille todellisen skuupin vahvistaessaan ”luottamuksella suomalaisille”, että samana aamuna julkaistu Tokion olympiakisojen perumisuutinen on ”fake news”.  

- Smashin idea on koota yhteen ihmisiä eri aloilta ja eri organisaatioista, pallotella ideoita ja saada aikaan yhteistyötä ennakkoluulottomasti. Haastamme, tuomme esiin uusia näkökulmia ja esittelemme uusia innovaatioita, kertoo Ahola, ja jatkaa:  

-  Olimme varautuneet siihen, että muutoksia tapahtumajärjestelyihin saattaa tulla aivan viime metreille asti. Suunnitelmissamme oli kolme erilaista tapahtumakonseptia. Tuo taktiikka takasi sen, että tapahtumassa ei nähty kompromisseja. Otimme käyttöön yhden kolmesta tuotantovaihtoehdosta, ja tarjosimme osallistujille ainutlaatuisen ja laadukkaan SMASH-tapahtuman.  

Ennen tapahtumaa järjestäjät kertoivat osallistujatavoitteekseen 100 seuraajaa päivän aikana. Tuo luku meni rikki jo varhaisessa vaiheessa, ja lopulta päivän aikana SMASHia seurasi yli 550 osallistujaa.  

- Virtuaali-SMASH on edelleen katsottavissa ja tällä hetkellä, vain viisi päivää tapahtuman jälkeen, se on saavuttanut yli 1300 silmäparia aina Kiinaa myöten. Tuo luku tekee nöyräksi ja antaa pontta uusille suunnitelmille, toteaa Ahola kiitollisena.  

- SMASH ei ole yksin meidän järjestäjien ponnistelu. Emme olisi pystyneet tähän ilman kumppaneitamme. He mahdollistivat mm. sen, että SMASH oli veloitukseton ja avoin kaikille. Lisäksi iso kiitos kuuluu kaikille esiintyjille, niin kotimaassa kuin ympäri maailmaa. Heidän ammattitaitonsa ja valovoimaisuutensa sai ihmiset kiinnostuneina ruutujen ääreen. Ja kiitos meidän huippujuontajien, Mervi Kallion ja Jani Backmanin, luoman SMASH-tunnelman he myös pysyivät siellä.

Seuraava SMASH Lahti -tapahtuma järjestetään keväällä 2022.